دسته‌بندی نشده

‌ ?کاج و سرو ، هرگز !?

‌ ?کاج و سرو ، هرگز !?

امروزه کمبود آب و پایین رفتن سفره‌های زیر زمینی و بالا رفتن درجه حرارت و اصطلاحا گرمایش کره زمین و آلودگی به عنوان بزرگترین معضل موجود در مسائل تخصصی فضای سبز به شمار می‌رود . به علاوه این که ضعیف بودن خاک از نظر ماکرو و میکرو ، کمبودها را دوچندان کرده است ؛ لذا متخصصین این رشته را بر آن می‌دارد تا گونه‌هایی را جهت کاشت در سطح شهرهای بزرگ انتخاب نمایند که علاوه بر حفظ هدف اصلی “زیبایی منظر” دارای شرایط نگهداری ایده‌آل ، هم از نظر جوی و هم از نظر هزینه‌های جانبی باشد .
متأسفانه در ایران با توجه به مسئله کم‌آبی “غیر از شمال کشور” قرن‌هاست که در کاشت درختان توجه به این کم‌آبی نشده و در دو سده گذشته با توجه به غلبه و سلطه فرهنگ غربی و نیز تقلیدهای غیرمنطبق با موقعیت جغرافیایی ، مقتضیات بومی و سلایق مردم مشکلاتی را ایجاد کرده‌اند .
خوشبختانه در چند سال اخیر با تلاش‌های بی‌وقفه محققان و دلسوزان فرهنگ اصیل ایرانی – اسلامی و همت بر اتخاذ روش‌های مستقل و علمی ، ضمن بهره‌گیری از تجارب و دستاوردهای کشورهای مختلف جهان ، نتایج خوبی را به بار آورده است .
به هر حال یکی از مشکلات مربوط به این بخش ، کاشت کاج کریسمسی و سرو در شهرهای ایران است . این کاج و سرو بومی نیستند ، میوه ندارند ، چوب آنها دیر رشد می‌کند ، در مصارف صنعتی و غیر صنعتی کم‌بازده هستند ، پرندگان روی آنها لانه نمی‌سازند یا کمتر آشیانه می‌کنند ، در زیر چتر آنها گیاهان رشد نمی‌کنند و تنها فایده آنها سبز بودن در تمام فصول است . مضافا این که تحقیقات عده‌ای از متخصصان و صاحبنظران نیز حکایت از مضرات و معایب دیگری برای کاج و سرو وارداتی دارد از جمله :
۱) در برابر مواد سمی و باران‌های اسیدی ، آسیب‌پذیر هستند .
۲) به علل گوناگون آفت‌ها و آلودگی‌ها در اطراف آنها انباشته می‌شوند .
۳) به دلیل برگ‌های سوزنی ، سطح کمتری را پوشش داده و قدرت تصفیه آنها کمتر از پهن‌برگ‌هاست و چه بسا خود باعث آلودگی هوا شوند .
۴) خاک پیرامون خود و زیر درخت را اسیدی کرده و مانع از رشد گونه‌های دیگر گیاهان می‌شوند و در دراز مدت در خاک اطراف خود تولید آهک می‌کنند .
۵) برخی بر این عقیده‌اند که این نوع کاج و سرو ، نوعی اکسیدنیتروژن را وارد فضا می‌کنند که در فضای شهرهای پر تردد شهری که اکسیدنیتروژن بیش از اندازه توسط صنایع و خودروها تولید می‌شود به جای تصفیه هوا بر آلودگی می‌افزایند .
۶) سایه‌انداز مناسبی ندارند .
۷) بر خلاف چنار که گر چه آن هم میوه ندارد ، ولی در جریان جابجایی هوا و فرصت‌دهی به سایر گیاهان ممانعتی مثل کاج کریسمسی و سرو ندارد .
۸) از نظر فرهنگی و در بین عامه مردم درخت کاج نماد گورستان است و از طرفی یادآور مراسم غربی بوده و با مراسم و فرهنگ ایران چندان انطباق ندارد و …
لذا با توجه به این نظریات و این که اصولا دریافت هر فرد عادی این است که در منزل خود به جای کاج و سرو ، درختان میوه‌دار یا درختان زیبایی چون تبریزی و چنار می‌کارند ، نتیجه می‌گیریم “اگر شهر ما خانه ماست” پسند مردم و مصلحت عامه بر این است که به جای کاشت درخت کاج و سرو و ایجاد جنگل‌های کاج و سرو که طبق یک تحقیق علمی ، طرحی شکست خورده است ، درختان مفیدی کاشته شوند که اگر آب را مصرف می‌کنند غیر از زیبا کردن فضای شهر و اطراف آن ، از میوه ، چوب ، برگ و سایر مزایای آنها به نفع مردم استفاده شود ، درختانی مانند : زیتون ، توت ، سنجد ، زبان‌گنجشک ، خرمالو ، تبریزی ، انجیر ، گلابی ، سیب ، اقاقیا ، اوکالیپتوس ، عناب ، کنار ،و …
شایان ذکر است این پیشنهاد نظر دارد که انتخاب بهتر ، مفیدتر و مردم پسندتر در امر درختکاری‌ها رعایت و لحاظ شود .
ضمن این که جهت تشویق مردم نیز پیشنهاد می‌شود که در مراسم روز درختکاری ، مسئولان نظام به جای کاج و سرو کاشتن که تقلیدی و تکراری است ، درخت‌های مقاوم به کم آبی بکارند .
https://telegram.me/tddastgardan
عشق آباد خبر
@eshkabar

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن