بسمه تعالی ما و میراث مرحوم حجه الاسلام والمسلمین مهاجریان

بسمه تعالی
ما و میراث مرحوم حجه الاسلام والمسلمین مهاجریان
همین چند هفته قبل بود، جلسه طبسی های مقیم تهران با حضور حجه الاسلام والمسلمین مهاجریان، امام جمعه محترم طبس و جمعی از مسئولین شهرستان برگزار شد. حاج آقا علیرغم سن بالا و بیماری، تا انتهای برنامه نشستند و با حوصله به پیشنهادها و نقطه نظرهای همشهریان عزیز گوش فرادادند. و در سخنرانی خود نیز به گذشته و سوابق این گونه نشست ها و ضرورت ادامه چنین برنامه هایی و تاثیر شگرف آن در توسعه و پیشرفت شهرستان و تقویت همدلی و هم افزایی اشاره فرمودند.
جلسه به درازا کشید و کم کم به نیمه شب نزدیک می شد. با توجه به چندین جلسه برگزار شده در طول روز و برنامه تفصیلی فردای آن روز که توسط فرماندار محترم و هیات همراه تدارک دیده شده بود؛ به ایشان پیشنهاد دادم زودتر به منزل برویم و استراحت نمایند که بتوانند فردا، مسئولین شهرستان را همراهی نمایند. علیرغم خستگی و کسالت تا انتهای برنامه ماندند و تقریبا جزء آخرین نفراتی بودیم که محل جلسه را ترک کردیم و به اتفاق ریاست محترم شورای شهرستان عازم منزل شدیم.
شب از نیمه گذشته بود ولی همچنان ذهن و فکر مرحوم، دغدغه عمران و آبادانی منطقه داشت. حاج آقا خاطرات زیادی از گذشته شهرستان داشت، و تا پاسی از شب تعریف می کرد. از سانحه واژگونی خودروشان در مسیر طبس- فردوس تا خاطره قرائت خطبه عقد حقیر و همسرم…
حیفم آمد…
به ایشان پیشنهاد دادم کاش این خاطرات ثبت و ضبط شوند و برای آیندگان بمانند. یکی از دوستان را که در تهران، استاد نویسندگی و خاطره نویسی است و موسسه ای نیز دارد، را هم معرفی کردم و گفتم اگر صلاح بدانند از این تاریخ در فرصت های مناسب، خاطرات خود را با یک نماوا MP4) )کوچک، ضبط نمایند تا به مرور به کمک این دوستم، پیاده سازی، تنظیم و منتشر نمائیم.
ولی افسوس…
مجربین و معمرین ما یکی پس از دیگری به دیار حق می شتابند، بدون اینکه خاطرات و تجربیات ارزشمند خود را از دوران پر تلاطم چند دهه اخیر، مضبوط و منتشر نمایند. دنیای امروز به علم “مدیریت دانش” بهای ویژه ای داده و همه تلاش کشورهای توسعه یافته، ثبت خاطرات، دانش صریح و دانش ضمنی باتجربه هاست.
با ارتحال مرحوم مهاجریان، تجربه و دانش ضمنی ایشان که می شد با مصاحبه، گفتگو، ضبط و پیاده سازی برای نسل های آینده و چشم انداز شهرستان مورد استفاده قرار گیرد، از بین رفت، ولی سخنرانی ها و پیام ها و مطالب مکتوب ایشان در اختیار ماست، ضمن آرزوی غفران و رحمت واسعه الهی برای ایشان و صبر و اجر جمیل برای همه بازماندگان، امیدواریم مسئولین و به ویژه خانواده محترم ایشان، با گردآوری و انتشار مدون و منظم آن، آیندگان را از این تجارب ارزنده چند دهه پرتلاطم و پر هیجان در کشور و منطقه طبس، محروم نفرمایند.
با احترام حمید یزدانیان
۴ اسفند ۹۶
@eshkabar
ارسال شده توسط:۰۹۱۳۲۵۰۲۰۳۹ علی رجب زاده
@eshkabar

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن