‍ ✅خبرنگار گروه مستند سازی شبکه پرس تی وی :

‍ ✅خبرنگار گروه مستند سازی شبکه پرس تی وی : طبس آن عروسی است که همه ی خوبی ها را با هم دارد، هرکس او را دید ، سخت از او دل تواند کند .

✍️به گزارش روابط عمومی معاونت استانداری و فرمانداری ویژه؛ شیما کاظمی خبرنگار برنامه ایران گروه مستند سازی شبکه پرس تی وی با ارسال پیامی شرح سفر خود را به شهرستان طبس بیان کرد:

قبل از سفر ، به رسم همه ی سفر هایی که تا امروز داشتیم ذهنمون رو از هر گونه تصوری خالی کردیم تا وقتی که به مقصد رسیدیم ذهنمون مثل یک بوم نقاشی سفید رنگ کم کم پر از نقش و نگار بشه و آخرین روز سفر این نقاشی رو ببینیم که آیا زیبا شده یا نه .

سفر به طبس سفر به یک شهر پر از زیبایی و سرسبزی بود . تصوری که ما داشتیم کویر محض بود اما گوشه گوشه ی اون پر بود از نشونه هایی که هر کدوم کافی بود برای اینکه بهمون ثابت بشه چرا به طبس میگن عروس کویر .

لذت موندن در یک کاروانسرای قدیمی در یک مکان ساکت به دور از شلوغی شهر همون ابتدای سفر حسابی شگفت زده مون کرد. کاروانسرایی که قطعاً تنها کاروانسرایی نبود که میدیدیم اما زیباترین بود .

در طول تمام مسیرهایی که برای رفتن به لوکیشن ها طی میکردیم از پنجره به بیرون خیره میشدیم و از شکل و شمایل کوهها و عارضه های زمین شناسی که همه جا بود تعجب میکردیم .
از کویرها گرفته تا کوهها، تاقدیس ها و دریاچه ی نمک با اشکال چند ضلعی.

در کنار جاذبه های طبیعی بخش دیگه ی #جاذبه_های_طبس که به دنبالش بودیم ، روستاهای اون بود . #پیرحاجات با کوچه هایی که بوی بهار و شکوفه میداد اولین روستای بود که شناختیم .. بافت تاریخی از بالای بلندی خودنمایی میکرد و به روستا ابهت خاصی بخشیده بود .
صدای آب و سکوت روستا مثل مدیتیشن بود و بهمون آرامش میداد.

روز بعدی مقصد یک ژرف دره به نام #کال_سردر بود …مسیر آب رو گرفتیم و حدوداً ١ ساعت بعد به چشمه های آب گرم و سرد #مرتضی_علی رسیدیم . یک چشمه ی طبیعی منحصر به فرد … قدم به قدم آب از دل سنگ ها بیرون میزد و صحنه ی زیبایی خلق کرده بود . کمی بالاتر در جایی که دره تنگ تر میشد #طاق_شاه_عباسی ، با معماری فوق العاده ، این همه زیبایی طبیعی رو تکمیل کرد.

به دنبال روستایی دیگر روز بعدی را اغاز کردیم . شگفتی امروز ، روستای #کریت و قبرستان ویژه ی آن بود … قبرستانی که مرده ها را به امانت میگرفت و بعداز چند سال بقایای متوفی را به جای دیگری منتقل میکردند … صاحب اقامتگاه برای ما از خاطرات زلزله و روزهای تلخی که سپری کردند میگفت … به خونه ها که نگاه میکردم … “آه” کوتاهی سر دادم و با نگاهی به آسمان حکمت و مشیت الهی را شکر کردم …

ژرف دره ی بعدی ، #کال_جنی بود … کال جنی جن نداشت اما اگر جن هم داشت ما را تا این حد شگفت زده نمیکرد . دیوارهای بلند با اشکال عجیب و حفره های ترسناک . اثری استثنایی از قدرت آب در طی میلیون ها سال .

و اما #ازمیغان، عجیب ترین و زیباترین روستا ازمیغان بود . جایی که از یک طرف با نخل های انبوه فضای جنوب ایران و از طرف دیگر با درخت های مرکبات و شالیزارهایش فضای شمالی ایران را با هم تداعی میکرد.
آبشاری که جاری بود و حوضچه های عمیقی که برای آبتنی هر مسافری رو وسوسه میکرد ..
ازمیغان از زیبایی طبیعی چیزی کم نداشت و اصفهک هم از زیبایی معماری ..

به #اصفهک که رسیدیم شیفته تر از روزهای قبل فقط نگاه میکردیم … زلزله هر چه را بتواند نابود کند ، حس آرامش و متانت یک شهر یا روستا را از بین نمیبرد. اصفهک از ان روستاهایی بود که شما را شیفته متانت خود میکرد .. همانطور که #نایبند و ساختار پلکانی اش..نایبند بی الایش .
بعد از سپری کردن یک شب در اصفهک فهمیدم که یک شب چقدر زمان کوتاهی است برای لذت بردن .
پایان سفر ما در طبس زیبا با اصفهک گره خورد..

امروز که به طبس فکر میکنم، طبس را با مردمانش معنا میکنم . زیبایی اش ، سرسبزی اش ، هر آنچه که به ما نشان داد، از مردم مهربان و نابی است که دارد.
بی شک این سفر بدون آنها نا ممکن و تلخ بود .

زحمات فراوانی که معاونت استانداری و فرمانداری ویژه شهرستان علی الخصوص مهندس طلائی مقدم و همچنین ژئوپارک طبس و تمام مردم محلی و صاحبان اقامتگاههای بومگردی در جای جای طبس و روستاهای اطراف برای ما کشیدند هرگز از خاطرمان پاک نخواهد شد . بی شک بدون انها طبس را تا این حد زیبا نمیدیدیم .
طبس آن عروسی است که همه ی خوبی ها را با هم دارد، هرکس او را دید ، سخت از او دل تواند کند .

شیما کاظمی
خبرنگار گروه مستند سازی شبکه پرس تی وی

@eshkabar
ارسال شده توسط:۰۹۱۳۲۵۰۲۰۳۹ علی رجب زاده
@eshkabar

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن