کاشت ۴۸ رقم جدید محصولات زراعی درقالب مزارع الگویی و

کاشت ۴۸ رقم جدید محصولات زراعی درقالب مزارع الگویی و تحقیقی-ترویجی در شهرستان طبس
به گزارش روابط عمومی معاونت سازمان و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان طبس در سال زراعی ۹۷-۹۶ تعداد ۱۱مزرعه الگویی، تحقیقی- ترویجی و انتخاب مشارکتی ارقام (P.V.S) در سطح ۶ روستای شهرستان طبس و به مساحت ۷.۹ هکتارجهت بررسی سازگاری و انتخاب ارقام برتر و مناسب شهرستان اجرا گردید .
آقای مهندس بخشایی معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طبس گفت: به منظور انتقال و ارائه دانش و تکنولوژی در قالب روش های ترویجی و پیگیری آموزش ترویجی فرآیند تولید برای انجام توصیه های فنی و تغییر رفتار و مهارت تولید کنندگان، سایت ها ی الگویی ترویجی و مزارع تحقیقی ترویجی اجرا می شود.
وی افزود: این سایت ها و مزارع الگویی در خصوص کشت۲۲ رقم و لاین گندم ، ۸ رقم و لاین جو ،۴ رقم و لاین تریتیکاله ، ۴ رقم کلزا ،۷ رقم چغندر قند پاییزه و ۳ رقم ارزن دم روباهی اجرا گردیده است. هدف از اجرای چنین طرح هایی، مشارکت کشاورزان در انتخاب ارقام برتر و مناسب منطقه، بررسی و مقایسه سطوح مختلف تغذیهPNT) ) ، بررسی و مقایسه میزان مختلف تراکم بذر در هکتار( PDT).افزایش عملکرد، افزایش راندمان آبیاری، مدیریت اصولی مزرعه و تولید محصول سالم می باشد و در اجرای این طرح ها مواردی همچون خاک ورزی حفاظتی، توصیه کودی بر اساس آزمون خاک، استفاده از بذور مناسب منطقه، تغذیه و تاریخ کاشت مناسب ، رعایت شده است.
معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طبس گفت هدف از کاشت چغندرقند پائیزه صرفه جویی در مصرف آب، اصلاح الگوی کشت، بهبود اقتصاد خانوار روستایی، اشتغال زایی، قرار گرفتن این گیاه صنعتی با خانواده غلات به منظورکنترل آفات و بیماری ها و علف های هرز دانست و افزود چغندر پاییزه برای اولین بار در شهرستان کشت گردیده است .
وی اظهار داشت: این سایت ها و مزارع الگویی با هماهنگی و همکاری معاونت بهبود تولیدات گیاهی، مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خراسان جنوبی اجرا گردیده و مزارع مذکورضمن نظارت مستمر کارشناسان فنی از مرحله کاشت تا مرحله برداشت، عملکرد هرکدام از لاین ها و ارقام بطور جداگانه مورد اندازه گیری و مقایسه قرار می گیرد و پس از بررسی و مشخص شدن نتایج ارقام و لاین های مناسب منطقه به بهره برداران معرفی خواهند شد.
@eshkabar
ارسال شده توسط:Ahmad Rajabzadeh
@eshkabar

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن