در آستانه شب اول ماه رجب روز اول

در آستانه شب اول ماه رجب

روز اول ماه رجب:
دوشنبه ۲۸ اسفندماه ۱۳۹۶

در اهمیت ماه رجب‌المرجب همین بس که امام کاظم (ع) فرمود: هر کس یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد، آتش جهنم یک سال، از او دور شود و هر کس سه روز از آن را روزه بگیرد، بهشت بر او واجب می‌شود.
همچنین فرمود: رجب نام نهرى است در بهشت که از شیر سفیدتر و از عسل شیرین‏‌تر است. هر کس یک روز از رجب را روزه بگیرد، البته از آن نهر بیاشامد.

اعمال #شب_اول ماه رجب:

از رسول خدا نقل شده است که به هنگام #رؤیت‌هلال ماه رجب، این دعا را مى‌خواند:
«اَللّهُمَّ‌اَهِلَّهُ‌ عَلَیْنا بِالاْمْنِ وَالاْیمانِ وَالسَّلامَهِ وَالاْسْلامِ رَبّى وَ رَبُّکَ اللهُ عَزَّوَجَلَّ».
“خدایا این ماه را بر ما به امنیت و ایمان و سلامت و دین اسلام نو کن. پروردگار من و پروردگار تو (اى ماه) خداى عزوجل است.”

و همچنین از آن حضرت نقل شده است که وقتى #هلال_ماه‌رجب را مى‌دید، مى‌فرمود:
«اَللّهُمَّ بارِکْ‌لَنا فى‌رَجَب وَشَعْبانَ،وَبَلِّغْنا شَهْرَ رَمَضانَ وَ اَعِنّا عَلَى الصِّیامِ وَ الْقِیامِ، وَ حِفْظِ اللِّسانِ، وَ غَضِّ الْبَصَرِ، وَ لا تَجْعَلْ حَظَّنا مِنْهُ الْجُوعَ وَ الْعَطَشَ»
“خدایا بر ما برکت بده در ماه رجب و شعبان و ما را به ماه رمضان برسان و براى روزه گرفتن و شب زنده‌دارى و نگهدارى زبان و پوشیدن چشم کمکمان بده و بهره ما را از آن ماه تنها گرسنگى و تشنگى قرار مده.”

#غسل کردن: رسول خدا (ص) فرمود: هر کس ماه رجب را درک کند و در اول، وسط و آخر آن، غسل کند همانند روزى که از مادر متولد شده، از گناهان خارج شود (و پاک شود).

#زیارت_امام‌حسین “علیه‌السلام” در این شب فضیلت بسیار دارد.

#احیا در شب اول ماه رجب: امام صادق (ع) از جدش امیرمؤمنان على (ع) نقل کرده است: آن حضرت دوست داشت که در چهار شب از شب‌هاى سال، فارغ از هر چیز، به عبادت بپردازد: شب اوّل ماه رجب، شب نیمه شعبان، شب عید فطر و شب عید قربان.

بعد از نماز مغرب، ۲۰ رکعت نماز بخواند (هر دو رکعت به یک سلام) و در هر رکعت یک بار سوره «حمد» و یک بار سوره «توحید» بخواند. رسول خدا (ص) در پاداش این عمل فرمود: هر کس چنین کند، به خدا سوگند خودش، خانواده‌اش، مالش و فرزندانش محفوظ بمانند و از عذاب قبر پناه داده شود و در قیامت به سرعت از صراط بگذرد.

بعد از نماز عشاء، دو رکعت نماز به ‌جا آورد، در رکعت اول «حمد» و «الم نشرح» را یک مرتبه و سوره «توحید» را سه مرتبه بخواند و در رکعت دوم، سوره‌هاى «حمد»، «الم نشرح»، «توحید» و «معوّذتین» (سوره‌هاى ناس و فلق) را یک‌ بار بخواند و پس از سلام ۳۰ مرتبه بگوید: «لا اله الاّ الله» و ۳۰ مرتبه «صلوات» بفرستد.
رسول اکرم (ص) فرمود: کسى که این عمل را انجام دهد، خداوند گناهانش را مى‌آمرزد و از گناه پاک مى‌شود.

۳۰ رکعت نماز بخواند، (هر دو رکعت به یک سلام) در هر رکعت یک مرتبه «حمد» و یک مرتبه «کافرون» و سه مرتبه «توحید» را بخواند.
رسول خدا (ص) فرمود: هر مرد و زن مؤمنى چنین کند، خداوند تمام گناهان کوچک و بزرگ وى را مى‌آمرزد و تا سال بعد، خداوند نامش را در فهرست «نمازگزاران» مى‌نویسد و از نفاق پاک مى‌شود.

خواندن دعایى که از امام جواد (ع) نقل شده است که فرمود: مستحب است انسان، در شب اول رجب، با این کلمات، دعا کند: «اَللّهُمَّ اِنّى اَسْئَلُکَ بِاَنَّکَ مَلیکٌ، وَاَنَّکَ عَلى کُلِّ شَىْء مُقْتَدِرٌ، وَاَنَّکَ ما تَشآءُ مِنْ أَمْر یَکُونَ اَللّهُمَّ اِنّى اَتَوَجَّهُ اِلَیْکَ بِنَبِیِّکَ مُحَمَّد نَبِىِّ الرَّحْمَهِ، صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ، یا مُحَمَّدُ یا رَسُولَ اللهِ، اِنّى اَتَوَجَّهُ بِکَ اِلَى اللهِ رَبِّکَ وَرَبِّى لِیُنْجِحَ بِکَ طَلِبَتى»

اعمال #روز_اول ماه رجب:
#غسل
#روزه
#زیارت_امام‌حسین “علیه‌السلام”
@eshkabar
ارسال شده توسط:Ahmad Rajabzadeh
@eshkabar

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن