سؤالی که بی جواب است چالش شرکتهای بیمه تفاوت درکجاست آیاکسی

سؤالی که بی جواب است
چالش شرکتهای بیمه
تفاوت درکجاست

آیاکسی هست که به این سوال پاسخ دهد ؟
آیاتا بحال به این موضوع فکر کرده اید ؟
آیاتا بحال ازخود پرسیده اید ؟
مدتی است که مسئله بیمه شخص ثالث خودرو ، فکرم رابه خودش مشغول کرده است . مسئله ای که اکثر مردم نه ، بلکه تمام افراد و آحاد جامعه به نوعی ورگیر آن می باشند .آمارها نشان می دهد که اکثر قریب به اتفاق خانوارها دارای یک خودروی سواری می باشند .حتی قریب به ۳۰% مردم دارای دو خودرو بوده که هر ساله مبالغی را بابت حق بیمه شخص ثالث با توجه به نوع ، مدل و تعداد سیلندر خودرو به شرکتهای بیمه پرداخت می نمایند .
حال مسئله جالب توجه این است که چرا بیمه شخص ثالث هرخودروی سواری باید با خودروی سواری دیگر فرق کند ؟
چرا مدل خودرو (سال تولید) یا نوع خودرو در میزان و مبلغ حق بیمه شخص ثالت تاثیر گذار است؟
جهت روش شدن موضوع باذکر یک مثال توضیح میدهم
بطورمثال :
یک خودروی پراید مدل ۱۳۸۷ را در نظر بگیرید هزینه پرداختی بابت بیمه شخص ثالث شامل تعهد جانی و تعهد مالی و تعهدشرکت بیمه در خصوص شخص راننده (توجه داشته باشید در مورد بیمه شخص ثالث صحبت و بحث می شود) مثلا ۲۰۰هزار تومان می شود در حالیکه بیمه یکدستگاه خودروی پارس مدل ۱۳۸۷ باهمان شرایط و همان میزان تعهدات می شود ۴۰۰ هزار تومان و بیمه یکدستگاه خودروی سانتافه با همان مدل می شود ۸۰۰ هزار تومان و حق بیمه شخص ثالث یکدستگاه خودروی بنز بلزهم باهمان مدل و شرایط می شود ۱۴۰۰۰۰۰ هزار تومان .
یا اینکه بیمه شخص ثالث دو خودروی مشابه مثلا خودروی سمند مدل ۱۳۸۷ می شود ۵۰۰ هزار تومان در حالیکه بیمه خودروی سمند مدل ۱۳۹۷ می شود ۸۰۰ هزار تومان .
مگر چه فرقی است در میزان پرداخت دیه میان یک خودروی مدل ۱۳۷۰ با یک خودروی مدل ۱۳۹۷ در زمان بروز حادثه و تصادف از سوی شرکتهای بیمه ؟
آیا شرکتهای بیمه که با توجه نوع و مدل خودرو مبالغ بیمه را تعیین می کنند در زمان پرداخت دیه مازاد بر مبلغ تعهد شده ، مبلغی رابه فرد مصدوم نصدوم و مجروح و یا اولیاء دم متوفی پرداخت می کنند که در زمان هنگام صدور بیمه نامه شخص ثالث ، مبلغ بیشتری را دریافت می کنند ؟
بازهم براى روشن شدن موضوع لازم است مثالی را بیان کنم .
بطورمثال :
اگر فردی در اثر تصادف با یکدستگاه خودروی پراید مدل ۱۳۸۷ فوت نماید شرکت بیمه متعهد فقط مبلغ تعهد جانی ذکر شده در بیمه نامه را به اولیاء دم پرداخت می نماید و این درحالی است که مالک خودروی پراید مذکور مبلغ ۲۰۰ هزار تومان بابت حق بیمه پرداخت نموده است . حال اگر فردی با یکدستگاه خودروی بنز مدل ۲۰۱۸ تصادف کند و منجر به فوتش شود شرکت بیمه بازهم همان مبلغ تعهدجانی که در کلیه بیمه نامه ها یکسان می باشد را به اولیاء دم پرداخت می نماید درحالیکه مالک خودروی بنز مذکور بابت حق بیمه شخص ثالث ۱۸۰۰۰۰۰ هزار تومان پرداخت نموده است .
نتیجه ای که از ذکر مثالهای بالا گرفته می شود این است که پرداخت دیه به فرد مصدوم و مجروح و یا اولیاء دم هیچ ربطی به نوع و مدل خودرو ندارد پس چرا و به چه دلیلی بایستی حق بیمه شخص ثالث خودرروها با یکدیگر متفاوت باشد .
این مسئله ای است که هیچ متصدی دفتر بیمه و حتی کارشناس بیمه در سازمان بازرسی کل کشور قادربه پاسخگویی و توجیه متطقی نسبت به آن نبوده اند . البته بعضی ها تعداد سیلندر و قدرت خودروی سواری را ملاک تعیین حق بیمه قرار داده و عنوان کرده اند که این هیچ ربطی به زمان وقوع حادثه و تصادف و در نهایت فوت شخص ثالث ندارد چراکه ممکن است خودروی پرایدی با سرعت ۸۰ کیلومتر به فردی برخورد کند و منجر به فوت طرف شود و یک خودوری بنز با همان سرعت ۸۰ کیلومتر به شخصی برخورد نموده و منجر به فوتش نشود .
پس باتوجه به مثالهای بالا ، تعداد سیلندر و قدرت موتور در خودروهای سواری هیچ نقشی در زمان تصادف منجر به فوت ندارد . جالب اینجاست که هرچه مدل خودرو بالاتر باشد و یا نوع آن فرق کند حق بیمه پرداخت آن هم متفاوت است .

حالا دوست عزیز اگر متوجه مطلب شدی برای جلوگیری از اجحاف در حق خودت و خانواده ات و دوستانت نسبت به نشر این مطاب اقدام بکن تا شاید چشمها و گوشها باز شود .

.
عشق آباد خبر
@eshkabar
ارسال شده توسط:۰۹۱۳۲۵۰۲۰۳۹ علی رجب زاده
@eshkabar

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن