وارده به عشق اباد خبر سلام علیکم ضمن تاکید بر مطالبی

وارده به عشق اباد خبر
سلام علیکم
ضمن تاکید بر مطالبی که قبلا در ذیل نامه مطرح کردم، چند نکته را عطف به نوشته آرمان پرس عرض می کنم؛
۱- سایت آرمان می توانست در اقدامی ” متمدّنانه تر ” پیشنهاد کند سه ماه یارانه نشریه اش را به این امر اختصاص دهند تا او نیز الگویی برای سایر نشریات اکثرا مُهمل نویسِ کشور در ایجاد روزنه های بیشتر برای هدفمندی یارانه ها شود.
۲-ممکن است تحریریه سایت آرمان نمی دانند که امیرالمومنین که جانِ تمدن های آسمانی است، یارانه را تا دینار آخر تقسیم می کرد و سپس دو رکعت نماز می خواند. و در دَوَرانِ امر بین مُدلِ تمدنیِ آرمان پرس و مدل تمدنیِ علوی، انقلاب اسلامی باید مدل علوی را برگزیند. نمی گویم حوزه علمیه قم، بلکه سازمان ملل که برای بسیاری از ما نامی دهان پُر کن است عهدنامه حضرت امیر به مالک اشتر را به عنوان منشور جهانی مدیریت و کارگزاری دولتی به رسمیت شناخته، لذا علی علیه السلام اگر در ارائه منشور موفق باشد در ارائه مدل نیز موفق خواهد بود.
۳-صاحب قلم یا تحریریه آرمان پرس نیز گمان کرده اند با این یک ماه یارانه، ۲۰ یا ۲۵ کیلومتر باقیمانده آسفالت و باقیمانده مبلغ هم صرف احداث ابنیه رفاهی و خدماتی شده و مازاد آن نیز به احداث پارک جنگلی ۱۰۰۰ هکتاری در حاشیه مسیر اختصاص پیدا خواهد کرد.
۴-ممکن است آرمان پرس نمی داند، دولت اسلامی بر مردم ولایت ندارد بلکه از سوی مردم وکالت دارد. و ولایت بالاتر از وکالت است. شریعت اسلام تصرف پدر با اینکه ولایت دارد را در یارانه و سایر دارایی های فرزند نابالغ، ممنوع می داند. اگر اجازه تصرف هم داده شرایطی قائل شده است. از جمله اینکه باید در جهت مصالح آن فرزند خرج کند یا حداقل تصرف در اموال فرزند برای فرزند مفسده ای نداشته باشد. تصرفات هم باید به نفع فرزند باشد درآمد ناشی از تصرفات هم مال فرزند است و پدر اگر مضطر شد می تواند صرفا به میزان رفع اضطرار آن هم صرفا برای خودش تصرف کند. حتی حق تصرف را به مادر نداده است. با این اوصاف وقتی ولیِّ یک یارانه بگیرِ نابالغ، مجاز به تصرف و تخصیص یارانه و سایر درآمدهای فرزند نیست چطور وکیل او مجاز است به هر چیزی از جمله تحقق وعده های دولت، جبران کسری ناشی از ناکارآمدی دولت و… اختصاص دهد…
۵- به هر حال، ماهم این حرکت را زمانی خوب و حتی متمدنانه می دانیم، که دولت کاری می کرد که مردم اصلا به این چهل و پنج هزار و پانصدتومان نیازی نداشته باشند، نه زمانی که یارانه، موونه مصرفی خانواده ها شده ودر برخی خانواده ها به تنها منبع و یا اصلی ترین منبع معاش آنان تبدیل شده است.
۶- با این حال طرح مساله به صورت یک امر اختیاری اشکال ندارد. فقیر و غنی هرکدام مالک یارانه خویش هستند، اما تفویضِ وکالتی به نیابت از شصت هزار انسان که بخشی از آنان نابالغ بوده و تصرف در دارایی آنان بر ولی آنها جایز نیست تا چه رسد بر وکیل آنها، مستلزم دقت های فراوانی است.
۷- عرض بنده این است که مطالبات در مرحله شکل گیری باید صورت علمی پیدا کند ودر مرحله اجرا نیز از مجاری اصولی تعقیب شود. اهمیت یک پروژه که ما نیز بر ضرورت آن تاکید داریم، نباید ما را به طرح پیشنهاداتی وادار کند که طمع دولت ها را در تصرف سایر حقوق ایرانیان تحریک کند ولو اینکه یک نشریه که البته از عقبه طرح اطلاعی ندارد، مبتنی بر پیش فرض هدر رفت یارانه ها، موضوع را متمدّنانه ارزیابی کند. این تسمیه از سوی یک نشریه، ما را از التزام به ظرافت های فقهی و علمی مساله بی نیاز نمی کند.
۸-نشریه مذکور چنان ذوق زده شده، که پس از جان کندن برای استعمال یک لفظ قلمبه، سرانجام کلمه” متمدّنانه” را به صورت؛ متمداننه ، درج کرده است.
لَختی بیندیشیم که لُختمان نکنند!!!
والاسلام
عشق آباد خبر
@eshkabar
ارسال شده توسط:۰۹۱۳۲۵۰۲۰۳۹ علی رجب زاده
@eshkabar

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن