“مقتل” در ۱۹ ماه رمضان سال ۴۰ ه‍ در

“مقتل”

در ۱۹ ماه رمضان سال ۴۰ ه‍ در نماز صبح در مسجد کوفه با شمشیرى مسموم به دست ناپاک ابن ملجم منافق بر فرق مبارک امیرالمؤمنین علیه السلام ضربت وارد شد.

در ۱۳ ماه رمضان سال ۴۰ ه‍ حضرت مولى الموحدین على بن ابى طالب امیرالمؤمنین علیه السلام بعد از فارغ شدن از جنگ نهروان از شهادت خود خبر دادند.

منبع: الوقایع و الحوادث: ج ١، ص ١٣٩

در آن روز حضرت بر فراز منبر بعد از بیان کلماتى دُرَربار در حقایق اسلام، در آخر بیانات شریف خود، به فرزندشان امام حسن مجتبى علیه السلام فرمودند: تا امروز چند روز از ماه مبارک رمضان مى گذرد؟

امام مجتبى علیه السلام فرمود: ۱۳ روز گذشته است.

از امام حسین علیه السلام پرسیدند: چند روز باقى مانده است؟

امام حسین علیه السلام فرمود: ۱۷ روز باقى مانده است.

در این هنگام امیرالمؤمنین علیه السلام دست به محاسن مبارک گرفتند و فرمودند: نزدیک است این موى من به خون سرم خضاب شود.

در شب ۱۶ ماه رمضان سال ۴۰ ه‍ امیرالمؤمنین علیه السلام در خواب پیامبر صلى الله علیه و آله را دیدند، و آن حضرت به نزدیک شدن ملاقاتشان در بهشت به امیرالمؤمنین علیه السلام بشارت دادند، امیرالمؤمنین علیه السلام به دخترشان امّ کلثوم علیها السلام خبر دادند.

منبع: ارشاد: ج ٢، ص ١۵

در شب نوزدهم امیرالمؤمنین علیه السلام روزه را در منزل امّ کلثوم علیها السلام افطار نمودند.

منبع: الوقایع و الحوادث: ج ١، ص ٢۴٢

در شب ۱۹ ماه رمضان سال ۴۰ ه‍ وردان و شبیب که با ابن ملجم در شهادت امیرالمؤمنین علیه السلام همراه بودند، در حین درگیرى کشته شدند.

منبع: نفائح العلام: ص ۴١

در سال چهلم گروهى از خوارج در مکه جمع شدند و بر کشتگان نهروان گریستند. سه نفر از آنان با هم پیمان بستند که در یک شب امیرالمؤمنین علیه السلام و عمروعاص و معاویه را بکشند.

ابن ملجم کشتن امیرالمؤمنین علیه السلام را بر عهده گرفت و وارد کوفه شد و با کمک قطام بنت اخضر که ابن ملجم قصد ازدواج با او را داشت، و با همدستى شبیب بن بجره و وردان بن مجاله تصمیم خود را عملى کرد.

در صبح روز نوزدهم بعد از اذان صبح، امیرالمؤمنین علیه السلام وارد مسجد شد و صداى نازنین ایشان به “یاایهاالناس، الصلاه” بلند شد.

سپس آن حضرت مشغول نماز شد. هنگامى که در رکعت اول سر از سجده برداشت شبیب بر آن حضرت حمله ور شد، ولى شمشیرش خطا کرد. بلافاصله ابن ملجم لعنه الله علیه حمله کرد و شمشیر او فرق مبارک آن حضرت را شکافت و محاسن شریفش به خون فرق مبارکش خضاب شد، و صداى مبارکش بلند شد: “بسم اللّه و باللّه و على مله رسول اللّه، فزت و ربّ الکعبه.”

صداى جبرئیل بلند شد: “تهدّمت واللّه ارکان الهدى و انطمست اعلام التقى و انفصمت العروه الوثقى، قتل ابن عمّ المصطفى، قتل الوصیّ المجتبى، قتل علیّ المرتضى، قتله اشقى الاشقیاء.”
@eshkabar
ارسال شده توسط:Ahmad Rajabzadeh
@eshkabar

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن