عشق آبادی ها و انتخابات یازدهم ✍به قلم: م. احمدی ده

عشق آبادی ها و انتخابات یازدهم

✍به قلم: م. احمدی

ده روزی از انتخابات یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گذشته و جا دارد به تجزیه و تحلیل رفتارهای انتخاباتی همشهریان بپردازیم. ضعف ها و قوت ها مشخص، کم کاری ها و ایرادات وارده معلوم و برای آینده این بخش محروم نقشه راهی ترسیم نماییم.

⁉️تعصب و غلیان احساست ناسیونالیستی و تصمیم مبتنی بر این احساسات خوب است یا خیر؟
⁉️چقدر تعصب شهری می تواند در رشد و توسعه شهر موثر باشد؟
⁉️ اگر مردمان یک شهر هیچ تعصبی نسبت به شهر و زادگاه خود نداشته باشند، چه اتفاقی می افتد؟
⁉️ اگر تعصب از حد معقول و منطقی خود خارج شد، چه آثار و تبعاتی خواهد داشت؟

⁉️ حد معقول و متناسب تعصب شهری، کجاست؟

⁉️ آیا عشق آبادی ها، در انتخابات اخیر، تعصب افراطی، تفریطی یا معتدلانه ای داشتند .؟

این ها سوالاتی است که اگر به آن پاسخ داده شود می تواند چراغ راه آینده بخش دستگردان باشد.

۱⃣ اینکه چرا با گذشت قریب به شصت سال همچنان بخش باقی مانده و ارتقاء نیافته است؟ چرا بعضا روستاهای حوزه انتخابیه از این بخش در حال سبقت گرفتن هستند؟

۲⃣ چرا مهاجرت از این بخش هر روز بیشتر و بیشتر می گردد؟

رقابت دیرینه دو شهر بزرگ فردوس و طبس، از سال های دور وجود داشته و معمولا در انتخابات های گذشته فردوسی ها به کاندیدای طبسی و طبسی ها به کاندیداهای فردوسی به ندرت رای می داده اند.

هم در فروس و هم در طبس، جلسات مفصلی برای انصراف کاندیداها و ورود به عرصه رقابت با یک کاندیدا از ماه ها قبل از انتخابات آغاز و هر شهر تلاش برای انتخاب همشهری خود داشته اند.

اتفاق جدیدی که در انتخابات ۹۴ و به صورت پررنگ تر در انتخابات اخیر شاهد بودیم، اوج گیری تعصب شهری در منطقه بشرویه بود. در ۹۴ با موج ناسیونالیستی که راه افتاد حدود نیمی از رای مردم شریف بشرویه به سمت جناب نصیرایی رفت و در انتخابات اخیر از ماه ها قبل از انتخابات، شورای محترم بشرویه با برگزاری جلسات متعدد و تنظیم صورتجلسه، فضای کاملا تعصبی برای تجمیع کل آرای بشرویه بر روی جناب نصیرایی، کاندیدای بشرویه ایجاد کرد. بشرویه ای ها فضای مجازی را هم مدیریت کردند و هر کس در فضای مجازی سخنی بر خلاف روند کلی حاکم بر شهرستان بشرویه، سخنی می گفت با شدیدترین وجه مواخذه می کردند.

در طبس نیز، بعضا صریح و برخی نیز با گوشه و کنایه، کاندیدای عشق آبادی را، غیرطبسی قلمداد و اصرار داشتند به کسی رای بدهیم که متولد و بزرگ شده شهر طبس باشد نه بخش های تابعه…

اما در عشق آباد در دو انتخابات اخیر، اتفاق نادری بر خلاف سایر شهرهای حوزه انتخابیه، افتاد.

در انتخابات ۹۴ برخی متنفذین و بزرگان عشق آبادی ، علیرغم حضور کاندیدای قوی و توانمند همشهری به سمت کاندیدای فردوسی رفتند و یکی از کاندیداهای بخش دستگردان نیز با افتخار از کاندیدای فردوسی حمایت کرد و به نفع ایشان سخنرانی نمود. بماند که اغلب چند ماه پس از انتخابات، به شدت پشیمان شدند که البته سودی نداشت و باید ۴ سال تحمل می کردند تا بلکه بتوانند جبران مافات نمایند.

در انتخابات اخیر، اتفاقات عجیب تری شاهد بودیم. علیرغم تشدید احساسات ناسیونالیستی در سایر شهرهای حوزه انتخابیه، در عشق آباد فرآیند دقیقا برعکس بود. این بار همان به اصطلاح متنفذین با عدم عبرت گیری از گذشته ، باز همشهریان خود را رها کرده و سراغ کاندیداهای سایر شهرها رفتند.

برخی از اعضای شورای شهر، دقیقا عکس اقدام شورای شهر بشرویه، طبس و فردوس، علم مخالفت با کاندیداهای همشهری خود برداشته و تمام تلاش خود را برای رای آوری کاندیدای شهر همجوار معطوف داشتند. در این مسیر از ایراد اتهامات واهی تا مرز ردصلاحیت همشهری خود نیز کوتاهی نکردند.

سه کاندیدای بخش دستگردان با گرفتن عکس یادگاری با کاندیداهای شهرهای همجوار، رای هواداران خود را به سبد آنان ریختند به گونه ای که بر خلاف تمام شهرها که سبد رای همشهری خودشان حداقل بالاتر است، این اتفاق هم نیافتاد و سبد رای کاندیداهای شهرهای همجوار بالاتر از سبد رای همشهری مان شد.

برخی روحانیون همشهری مقیم قم، درس و بحث را رها کرده و در سایر شهرهای حوزه انتخابیه با افتخار سخنرانی می کردند و موضع منفی خود را نسبت به همشهری شان آشکارا اعلام می نمودند.

برخی همشهریان عشق آبادی در موقعیت های کلیدی در شهرستان طبس، حضور دارند و در سوق دهی رای شهرستان به سمت یک کاندیدا نقش ویژه دارند. ولی آن ها نیز تا توانستند با کاندیدای همشهری خود مخالفت کردند که بعضا مایه تعجب طبسی های حاضر در جلسات شده بود!!

ادامه متن پست بعدی
عشق آباد خبر
@eshkabar
ارسال شده توسط:۰۹۱۳۲۵۰۲۰۳۹ علی رجب زاده
@eshkabar

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن