راهبرد ضد کرونایی ایران؟ ▪️تجربه کشورها در مبارزه با کرونا عمدتا

راهبرد ضد کرونایی ایران؟

▪️تجربه کشورها در مبارزه با کرونا عمدتا در قالب سه راهبرد قابل دسته‌بندی است:
راهبرد ” #سرکوب “،
راهبرد ” #مهار ”
و
راهبرد ” #کاهش_ریسک “.

مجموعه اقداماتی که در #چین برای کنترل کرونا صورت گرفت، کامل‌ترین نمونه راهبرد “سرکوب” است. این راهبرد بعدا با قدری تردید و تاخیر در #ایتالیا، #اسپانیا، #فرانسه و برخی دیگر از کشورها به اجرا گذاشته شد. ویژگی این راهبرد، قرنطینه کانون‌های شیوع ویروس، شامل تعطیلی سراسری، منع سفر و منع خروج از خانه است.

▪️کشورهایی نیز مانند #کره_جنوبی، #سنگاپور، #هنگ_کنگ و … که به راه “مهار” ویروس رفتند، عمدتا موفق بوده اند. مهمترین اقدام در این راهبرد، تمرکز بر یافتن بیماران و ناقلان از طریق آزمایش گسترده مردم است. به این شکل که با یافتن هر مبتلا تماس‌های او طی دوره ابتلا ردیابی و همه طرفهای تماس ملزم به آزمایش مجانی و در صورت ابتلا ملزم به انزوا می‌شوند

▪️در کنار این دو راهبرد، یک راهبرد سومی تحت عنوان “مصونیت گله‌ای” herd immunity طی یکی دو هفته گذشته و بویژه بعد از طرح آن در #آلمان و #انگلیس مورد بحث بوده است. این اصطلاح در اصل در مورد واکسینه کردن حدود ۷۰ درصد از کودکان و مصونیت یافتن ۳۰ درصد مابقی کاربرد دارد.

▪️ هدف فرضی در این راهبرد مقابله با کرونا، تنها این است که دوره ابتلا ۶۰ الی ۷۰ درصد مردم طولانی‌تر شود تا به سیستم سلامت فشار ناگهانی وارد نشود. با توجه به اینکه هنوز شناخت چندانی از ویروس کووید۱۹وجود ندارد و اخباری در مورد احتمال ابتلای مجدد بیماران قبلی وجود دارد، قطعی نیست که “امنیت گله‌ای” اساسا در ارتباط با این ویروس کاربرد داشته باشد.

▪️مقامات ایرانی هنوز راهبردی روشن و منسجم برای مبارزه با کرونا اتخاذ نکرده‌اند. در شرایطی که به نظر می‌رسد دولت متمایل به راهبرد “کاهش ریسک” و توصیه به انجام اقداماتی داوطلبانه توسط مردم و خودداری از اتخاذ تدابیر الزام‌آور است.

▪️ سخنان قبلی آقای روحانی در رد هر گونه قرنطینه و سخنان اخیر و نه چندان دقیق ایشان در مورد اظهارات ۱۲ روز قبل مقامات آلمان و انگلیس در مورد ابتلای ۶۰ الی ۷۰ درصد مردم، این احتمال را که شاید برخی مقامات بر چنین گزینه‌ای مصر هستند، تقویت کرده است.

▪️ اگر چنین گزینه‌ای زمانی در این دو کشور مورد بررسی بوده، اما اکنون محرز است که هیچ کشوری به این گزینه به خاطر تلفات عظیم آن فکر نمی‌کند. بعلاوه، تاکید مدیر کل سازمان بهداشت جهانی بر “غلط و خطرناک” بودن این گزینه روشنگر است.

▪️تجربه سفرهای نوروزی در ایران نیز نشان داده که حداکثر تنها نیمی از مردم توصیه‌ها را جدی می‌گیرند. می‌توان احتمال داد که با خاتمه تعطیلات نوروزی این رویه به دیگر فعالیتها هم تسری یابد. در نتیجه، دولت باید با سرعت بیشتری در جهت تعیین تکلیف حرکت کند و تا قبل از ۱۳ فروردین راهبرد نهایی خود را مشخص نماید.

▪️اکنون همه شواهد حاکی است که هیچ چاره‌ای جز حرکت در جهت اتخاذ تدابیر الزام‌آور وجود ندارد. البته نگارنده به مشکلات اقتصادی و فقدان بودجه کافی برای ایجاد پشتوانه لازم برای پیشبرد راهبرد “سرکوب” واقف است.

▪️اما با توجه به اولویت قطعی سلامت مردم و نیز نتیجه نظر‌سنجی‌ها در اروپا، می‌توان احتمال داد که مردم ایران نیز اتخاذ تصمیمات قاطع و الزام‌آور را بر گزینه‌ای که حاصل آن مرگ و میر بسیار بالا باشد، ترجیح خواهند داد. بر عکس اگر دولت اولویت را به ادامه فعالیت‌های اقتصادی بدهد، دیر یا زود هم #چوب را خواهد خورد هم #پیاز را.

#احمد_سروش
@eshkabar
ارسال شده توسط:Ahmad Rajabzadeh
@eshkabar

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن