چرا روسها به سراغ پهپادهای ایرانی آمدند ؟ ️ راقم این

چرا روسها به سراغ پهپادهای ایرانی آمدند ؟

️ راقم این سطور در تحلیل های خود در ابتدای جنگ اوکراین ، از دلایل عدم کامیابی سریع روسها در اهدافشان را عدم استفاده مناسب از پهپاد عنوان کرد .

️البته آنها زود به این اشکال خود پی برده و دست به دامان جمهوری اسلامی شدند تا بدینوسیله در تجهیز یگان های خود به پهپادهای پیشرفته از رقیب باز نمانند.

️طی ماههای گذشته تردد مکرر ایلوشین های ۷۶ سپاه پاسداران به مسکو از سوی سایت فلایت رادار رصد می گردید و ذهن بسیاری از تحلیلگران را به خود مشغول ساخت .

️حال که مشاور امنیت ملی آمریکا به جراید بین المللی خبر خریدن صدها پهپاد ایرانی توسط روسیه را ارسال کرده ، معمای اهداف سفرهای پی در پی ایلوشین های ۷۶ و محموله های آنان به مسکو تقریبا حل شد .

️حال سوال مهم اینجاست که چرا روسها به سراغ پهپادهای ایرانی آمدند ؟

️در ادامه این یادداشت، پاسخ پرسش بالا در چند پاراگراف داده خواهد شد .

۱️⃣ ضعف در شناسایی خطوط نبرد : از آنجا که روسها در ساخت ریزپرنده ها سرمایه گذاری کمی کرده و در زمینه کسب اطلاع از صحنه درگیری، به شیوه های سابق متکی بودند ، هزینه های زیادی متوجه ارتش آنان شد . زیرا بهره گیری از هواگردهای سرنشین دار برای اطلاع از وضعیت جبهات درگیر و ارسال اطلاعات فوری به مرکز فرماندهی و کنترل (با توجه به ضعف هایی که این وسایل دارند )خسارات سنگینی را به روسها وارد آورد .

️غرب ارتش اوکراین را به انواع تجهیزات ضد هوایی دوش پرتاب بسیار پیشرفته مجهز کرد و همین ادوات قاتل هلیکوپترها و هواپیماهای شناسایی – تاکتیکی (پشتیبانی نزدیک) روسیه شدند .

️همچنین گستره جنگ باعث شد یگان های هوایی روسیه نتوانند تمام خطوط را رصد کرده و بر آنان مشرف باشند .

️اما با خرید گسترده پهپادهای ایرانی و ارسال آنان به صحنه های نبرد ، ارسال اطلاعات دقیق با کمترین هزینه برای ارتش روسیه ممکن خواهد شد .

۲️⃣ از جمله ضعف های جدی روسها که در جنگ اوکراین نمایان شد ، ضربه خوردن از آتشبارهای راکتی و توپخانه طرف مقابل بود در حالی که هواگردهای سرنشین دار آنان به دلایل متعدد نتوانستند آتش دشمن را خاموش کنند .

️اما ورود پهپادهای انتحاری و بمب افکن ساخت جمهوری اسلامی آنهم در شمار گسترده به صحنه جنگ اوکراین تا حد زیادی ورق را به نفع روسها بازخواهد گردانید کما این که احتمالا پیشرفت های یکماه اخیر روسیه به همین موضوع مرتبط باشد .

۳️⃣ اوکراین در جنگ از پهپادهای بیرقدار ترکیه استفاده گسترده ای کرد و توانست ادوات روسی و زره پوش های آنان را به طور گسترده از آسمان هدف قرار دهد .
در حالی که ارتش روسیه از هواپیما و هلیکوپتر برای این امر بهره می برد و به همین علت تلفات زیادی متحمل شده است .

۴️⃣ خرید پهپاد از ایران مزیت های زیادی برای روسها دارد زیرا که اولا ارزان قیمت اند و هزاران فروند از آنان ساخته شده و در حال ساخت است و مشکلی در جایگزین کردن آنها وجود ندارد . ثانیا بسیار دقیق هستند و امتحان خود را در نبردهای سوریه و عراق پس داده اند ‌.
ثالثا در جنگ الکترونیک و مقابله با رادارهای غربی امتحان خود را پس داده اند .
رابعا هیچ کشوری در اردوگاه ضد ناتو به اندازه ایران روی پهپاد سرمایه گذاری نکرده و در نتیجه روسیه به دلایل بالا به سمت ایران آمد .

۵️⃣ جالب اینجاست که تاکنون حتی یک مورد سرنگونی پهپادهای ایرانی در اوکراین گزارش نشده است .

۶️⃣ احداث کارخانه پهپادهای ایرانی در تاجیکستان نشان داد کشورهای وارث ابرقدرتی نظامی چون اتحاد شوروی نیز به لحاظ تکنولوژی پهپادی به جای کمک گرفتن از برادر بزرگتر (روسیه) به سراغ جمهوری اسلامی آمده اند و همین یگ گزاره گواه قدرت تکنولوژی ایران در عرصه پرنده های بدون سرنشین است .

عشق آباد خبر
@eshkabar
ارسال شده توسط:۰۹۱۳۲۵۰۲۰۳۹ علی رجب زاده
@eshkabar

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن