حیات اقتصاد ایران در گرو توجه به علوم زمین

حیات اقتصاد ایران در گرو توجه به علوم زمین و منابع طبیعی کشور است.

✍ به قلم #دکتر_محمد_آریامنش دانشیار ژئوفیزیک، زمین شناس و هیدروژئولوژیست

وقتی برای اولین بار شنیدم که دولت آمریکا پس از اشغال عراق و افغانستان، کارشناسان سازمان زمین شاسی خود را به به عنوان اولین گروه کارشناسی به این کشورها روانه نموده البته تعجب ننمودم. ولی وقتی خبر ادغام وزارتخانه های صنعت، معادن و فلزات و بازرگانی در ایران در دستور کار قرار گرفت عمیقاً به فکر فرو رفتم.
همین دو نگاه نشان ازتفاوت دو نوع سیاست کاملاً متفاوت در تحولات اقتصادی و توجه به زیر ساخت های اقتصادی آنان دارد.
در این یادداشت بسیار خلاصه قصد ندارم خیلی وارد جزئیات شوم چرا که نمی خواهم دوستان عزیز و خوانندگان گرامی را با نوشتن الفاظ پیچیده و طولانی نمودن کلام، خسته نمایم. و فقط قصدم این است که با دو کلمه حرف حساب توجه مسئولان محترم را به این نکته جلب نمایم که برای یک لحظه هم که شده به جایگاه زمین شناسی و منابع طبیعی ایران بیندیشید. بخش اعظم بودجه کشور از معادن نفتی و سایر معادن فراهم می شود و از سوی دیگر مهمترین چالش های اجتماعی در آینده با موضوع تأمین منابع آب مورد نیاز این کشور گره خورده است که همه و همه در گرو پرورش زمین شناسان خبره، دلگرم، و با سواد است و بدون برنامه ریزی های زیر ساختی امکان پذیر نخواهد بود. کشوری که با نعمت های طبیعی و خدادادی خود می تواند بیشترین اشتغال را برای جوانان خود فقط با استفاده از دانش زمین شناسی فراهم نماید.
اگرچه باور دارم ساختار های اشتباه و غیر کارشناسی اداری و وزارتی نقش زیادی در سمت و سوی سیاست های امروزی مشاغل مختلف در کشور را دارد ولی لپ کلام این است که چشمها را باید شست، جور دیگر باید دید.
مسئولین باید باور کنند که ایران سرزمینی متفاوت از دیگر کشورهاست و نسخه حیات کشور را باید در احیای زمین شناسی و منابع طبیعی آن جستجو نمود. رفاه مردم را باید در نعمت های خدادادی جستجو نمود که امروز نیازمند یک نگرش تخصصی و ساختار اداری مستقل برای رسیدگی به امور زمین شناسی و منابع طبیعی کشور را دارد. شاید اگر متولی زمین شناسی کشور از یک سازمان خلاصه و کم بودجه در کنار سازمان های قند و شکر و دخانیات و…به یک وزارتخانه مستقلی که زمین شناسی و منابع طبیعی کشور را مدیریت می نمود اوضاع حداقل بهتر از امروز بود. آنگاه زمین شناسان مشکلات خود را در ضریب خنثی کنکور سراسری جستجو نمی نمودند. چون که صد آید نود هم پیش ماست.

با احترام آریامنش
@eshkabar
ارسال شده توسط:Ahmad Rajabzadeh
@eshkabar

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن